background - Teorie tygra utíká ke kvalitnějšímu českému mainstreamu
Teorie tygra utíká ke kvalitnějšímu českému mainstreamu

Teorie tygra utíká ke kvalitnějšímu českému mainstreamu

9. 04. 2016
Lukáš B. Citnar
0 obrázků
11 min čtení

Dříve než se pustím do kritického hodnocení debutu scénáristy a teď už i režiséra Radka Bajgara, je třeba si připomenout jak vypadal český komerční film v uplynulém roce a půl. Českým komerčním filmem chápeme snímky, které mají rozpočet okolo 20-30 milonů, v případech historických snímků samozřejmě vyšší, filmy takové, které svým obsahem atakují větší spektrum diváckého centra. Minulý rok zde vznikly filmy jako Život je život (jež se mimochodem stal nejnavštěvovanějším českým dílem roku 2015), Celebrity s.r.o., Decibely lásky a spousta dalších. Zatímco zmíněné filmy trpěly od počátku scénáristickými problémy, byly dramaturgicky neukotvené, filmařsky se podobaly horším televizním inscenacím a z českého komerčního filmu spíše dělali odkladiště, sice natočených, ale už v době premiéry odsouzených k zapomenutí, filmů.

Přehlédneme-li určité nedostatky, ke kterým se ještě vrátím, tak můžeme říct, že Teorie tygra je slušným snímkem, který ví o čem vypráví a hlavně pro koho. Právě na základě těchto dvou jednoduchých otázek také pracuje. Radek Bajgar ukazuje, že je velmi talentovaný pro zachycování naprosto banálních situací, ze kterých tvoří právě jádra svého humoru. Filmu dominuje civilní herectví a hlášky, u kterých neslyšíme šustit stohy papírů. Tvůrci předkládají velmi realistický tragicko-komický pohled na rodinné vztahy, ve kterých se tak nějak navzájem vězníme, vědomě či ne. Teorie tygra je nazývána jako oddechový film, ovšem tohle označení může být v určitých významových ohledech snímku poněkdu zavádějící. Poněvadž scénář jasně balancuje na hranici mezi hořkou komedií a vztahovým tragičnem, takže v průběhu sledování procházíme určitými náladami, právě tak jako hlavní postavy. V podtextu nám sděluje, že nikdy není pozdě na změnu, ale na druhou předkládá myšelnku, že někteří lidé si nikdy neuvědomí, co dělali/dělají špatně a tak je jejich záchrana naprosto ztracená. Snímek nahlíží velmi detailně do mezilidských vztahů, jež se mohou stát právě kořením nebo hrobem života a ta hranice rovnováhy je velmi křehká a pro některé naprosto neodhalitelná.

Chytře zapojená příroda a letecké záběry, které nepůsobí nadbytečně tvoří opravdu lehkou a zároven usměvavou podívanou.

Pokud se ovšem trochu deatilněji zaměříme na kameru, hlavně v první třetině filmu, tak snímek mnohdy využívá podivných skoků po ose, bezúčelně se mění velikosti záběrů a kamera mohla být v určitých momentech více inovativní, zejména v práci se světlem. Ovšem právě zmíněné krajinomalby fungují na plátně přímo dokonale. Tvůrci si občas viditelně pomáhají s časovými přesmyčkami a určité motivace nejsou zase až tolik vypointované. Přesto se však jedna o dobrý film, na který má cenu zajít do kina a navodit si se svojí druhou polovičkou trochu té manželské (ne)pohody.

Režisér slušně vede herce a s jasným tvůrčím záměrem ukazuje, že jde natáčet chytrý a přímočarný komerční film.

Režie: Radek Bajgar Scénář: Radek Bajgar, Mirka Zlatníková Kamera: Vladimír Holomek, Petr Koblovský Hudba: Jan P. Muchow Hrají: Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Tatiana Vilhelmová, Jiří Havelka, Pavla Beretová, Jakub Kohák, Iva Janžurová, Arnošt Goldflam, Lucia Siposová, Klára Melíšková, Jaromír Dulava, Tereza Těžká, Eva Salzmannová, Ondřej Pavelka, Ivana Uhlířová

Zaujal vás film Teorie tygra?

1. Ano
2. Ne
Celkem hlasů: 6
Copyright © Mafia Promo s.r.o. Redakce: redakce@mafiacinema.cz
facebook youtube
Publikování nebo další šíření obsahu serveru MafiaCinema.cz je bez písemného souhlasu společnosti Mafia Promo s.r.o. zakázáno.

Made by: David Veselý & Jan Henneberg
background